შეფასების კომპონენტები  ქართულ ენასა და ლიტერატურაში

 

საშინაო და საკლასო დავალებათა კომპონენტები

 

შეიძლება შეფასდეს შემდეგი ცოდნა და უნარ-ჩვევები: 

  • სხვადასხვა სახის მხატვრული და არამხატვრული ტექსტების მრავალმხრივი გააზრება-გაანალიზება და შეფასება;
  • ტექსტების ინტერპრეტირება;
  • ტექსტების შედარებითი ანალიზი;
  • თხრობა;
  • მსჯელობა;
  • სხვადასხვა სახის ტექსტების შედგენა-შეთხზვა;
  • ზეპირი გამოსვლა/პრეზენტაცია;
  • გამომხატველობითი კითხვა;
  • გრამატიკული და ლექსიკური ცოდნა;
  • მართლწერა;
  • შემოქმედებითობა;
  • სასწავლო სტრატეგიების  (კითხვის, წერის, მოსმენის, ზეპირმეტყველების) გააზრებულად გამოყენება;
  • მხატვრული ხერხების ცოდნა;
  • ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებების ამოცნობა და გაანალიზება;
  • ძირითადი ლიტერატურული მიმდინარეობების მახასიათებლები და სხვა.

 

სასიცოცხლო უნარ-ჩვევები:

  • შემოქმედებითობა;
  • თანამშრომლობა (მეწყვილესთან, ჯგუფის წევრებთან);
  • სტრატეგიების გააზრებულად გამოყენება სასწავლო საქმიანობის ხელშეწყობის მიზნით;
  • სასწავლო აქტივობებში მონაწილეობის ხარისხი.

 

უნარ-ჩვევები ფასდება შემდეგი დავალებებით: 

  • დასმულ კითხვებზე პასუხის გაცემა;
  • სხვადასხვა ტიპის გრამატიკული და ლექსიკური სავარჯიშოები;
  • დისკუსიის მოწყობა პრობლემურ საკითხთან დაკავშირებით;
  • თხზულების, ესეის, რეფერატის შედგენა;
  • ინდივიდუალური ან ჯგუფური  პრეზენტაციის მომზადება;
  • სხვადასხვა ტიპის საკითხავი და მოსასმენი ამოცანების გადაჭრა;
  • სხვადასხვა ტიპის ზეპირი აქტივობის შესრულება დამოუკიდებლად, მეწყვილესთან ერთად ან ჯგუფურად;
  • სხვადასხვა ტიპის ტექსტის შექმნა დამოუკიდებლად, მეწყვილესთან ერთად ან ჯგუფურად;
  • პროექტის განხორციელება.

შენიშვნა: დაწყებით კლასებში  განსაკუთრებული ყურადღება უნდა მიექცეს შემდეგ უნარ-ჩვევებს:

  • ხმამაღალი კითხვა;
  • ჩუმი კითხვა (მარტივი საკითხავი ამოცანების დამოუკიდებლად გადაჭრა);
  • გამოწერა;
  • გადაწერა;
  • კარნახით წერა;
  • წარმოსახვის უნარი;
  • ეპიზოდების თხრობა;
  • შინაარსის ვრცლად და მოკლედ გადმოცემა;
  • შინაარსის გადმოცემა საკვანძო სიტყვებზე დაყრდნობით.

 

შემაჯამებელი დავალებების კომპონენტი 

შემაჯამებელი დავალების კომპონენტი უკავშირდება სწავლა-სწავლების  შედეგს. ამ კომპონენტში უნდა შეფასდეს ერთი სასწავლო მონაკვეთის (თემა, თავი, პარაგრაფი, საკითხი) შესწავლა-დამუშავების შედეგად მიღწეული შედეგები. კონკრეტული სასწავლო ერთეულის დასრულებისას მოსწავლემ უნდა შეძლოს ქართული ენისა და ლიტერატურის  სტანდარტით განსაზღვრული ცოდნისა და უნარ-ჩვევების წარმოჩენა. შესაბამისად, შემაჯამებელი დავალებები უნდა ამოწმებდეს ქართული ენისა და ლიტერატურის სტანდარტით განსაზღვრულ  შედეგებს.

 

შემაჯამებელ დავალებათა  ტიპები: 

სტანდარტის მოთხოვნათა შესასრულებლად რეკომენდებულია შემაჯამებელ დავალებათა მრავალი ფორმის გამოყენება. ქართულ ენასა და ლიტერატურაში შესაძლებელია შემდეგი ტიპის შემაჯამებელი დავალებების გამოყენება:

  • მხატვრული/არამხატვრული ტექსტის გაგება-გააზრება;
  • სტანდარტით განსაზღვრული სხვადასხვა სახის ტექსტების შედგენა; 
  • არგუმენტირებული მსჯელობა კონკრეტული საკითხის/თემის შესახებ;
  • ზეპირი მოხსენების წარმოდგენა; 
  • ესეის შედგენა; 
  • პრობლემური საკითხის წარმოდგენა იმიტირებული სიტუაციის (მინისპექტაკლის, როლური თამაშის და სხვ.) საშუალებით; 
  • გამომეტყველებითი კითხვა (ინდივიდუალური ან გუნდური); 
  • ლიტერატურული სალონი; 
  • ზეპირი გამოსვლის აუდიო ან აუდიოვიზუალური ჩანაწერის მოსმენა და შეფასება; 
  • სხვა.

 

მოთხოვნები, რომლებსაც უნდა აკმაყოფილებდეს შემაჯამებელი დავალებები: 

  • დავალების თითოეულ ტიპს უნდა ახლდეს შეფასების ზოგადი რუბრიკა (თუ რეცეფციული /გაგება-გააზრება/ დავალებაა, მაშინ შეფასების სქემა უნდა ახლდეს თითოეულ ტესტურ კითხვას);
  • ზოგადი რუბრიკა უნდა დაზუსტდეს კონკრეტული დავალების, პირობისა და განვლილი მასალის გათვალისწინებით;
  • 10 ქულა უნდა გადანაწილდეს რუბრიკაში შემავალ კრიტერიუმებზე;
  • მითითებული უნდა იყოს სტანდარტის ის შედეგები, რომელთა შემოწმებასაც ემსახურება შემაჯამებელი დავალება.

ზოგადი რუბრიკის ნიმუში

 

შეფასების ზოგადი რუბრიკა ზეპირი შემაჯამებელი დავალებებისათვის: 

  • პირობასთან შესაბამისობა;
  • კომუნიკაციური უნარ-ჩვევები;
  • ენობრივი უნარ-ჩვევები;
  • შემოქმედებითი უნარ-ჩვევები.

კონკრეტული რუბრიკის ნიმუში

 

ნიმუში 1. შემაჯამებელი დავალება ზეპირმეტყველებაში

 

დავალების პირობა:   

გაეცანით მოცემულ თვალსაზრისს და მოამზადეთ ზეპირი გამოსვლა, რომელშიც:

ა) წარმოადგენთ თქვენს მოსაზრებას ამ თვალსაზრისთან დაკავშირებით;

ბ) მოიყვანთ არგუმენტებსა და  მაგალითებს თქვენი მოსაზრების დასამტკი-ცებლად;

გ) გამოიტანთ დასკვნას/დასკვნებს.

ზეპირი მოხსენების  მაქსიმალური დროა  5  წუთი.

 

 

ქულები

პირობასთან შესაბამისობა

 

იცავს დროის ლიმიტს

0 - 1

იცავს პირობის შინაარსობრივ მოთხოვნებს (მოსაზრება, არგუმენტები, დასკვნა)

0 - 0, 5 - 1

კომუნიკაციურუნარ-ჩვევები

 

გასაგებად აყალიბებს მოსაზრებას და თანამიმდევრულად ავითარებს მას

0 – 1- 2

მოჰყავს ადეკვატური არგუმენტები და მაგალითები

0  - 1- 2

გამოაქვს ადეკვატური დასკვნა

0 - 1

ენობრივი უნარ-ჩვევები

 

ადეკვატურად იყენებს ზეპირი მსჯელობისათვის დამახასიათებელ არავერბალურ  საშუალებებს (მაგ., ჟესტიკულაციას, ინტერვალს საუბარში, ხმის სხვადასხვა დონეს და ა.შ.)

0-1

იყენებს მსჯელობითი ტექსტისათვის დამახასიათებელ ენობრივ-გრამატიკულ ფორმებსა და ენობრივ კონსტრუქციებს (მაგ. განკერძოებულ სიტყვებს, გამოთქმებს, ჩართულს, პირობით-შედეგობით კონსტრუქციას და ა.შ.)

0 - 1

შემოქმედებითი უნარ-ჩვევები

 

აქვს საინტერესო მოსაზრებები, მოჰყავს ორიგინალური არგუმენტები, მაგალითები

0 - 1

ქულათა მაქსიმალური რაოდენობა 10  

(ქულები მრგვალდება მთელის სიზუსტით)

 

 

შემაჯამებელი დავალების სტანდარტთან შესაბამისობა:

ქართ. VIII. 1. მოსწავლეს შეუძლია კონკრეტულ საკითხებზე მსჯელობის მოსმენა და საკუთარი თვალსაზრისის წარმოდგენა აუდიტორიის წინაშე.

ქართ. VIII. 3. მოსწავლეს შეუძლია მსჯელობის ძირითადი ენობრივი მახასიათებლების ამოცნობა და გამოყენება.