When in Rome…

Objectives: 

  • Get familiar with new culture;
  • Focus on reading skills for general and specific information;
  • Focus on basic interaction;
  • Revise/introduce WH-questions (what, which, where, when, why).

 

Materials/Resources: 

None

 

Grouping pupils: 

Individual/whole class

 

Procedure: 

Step 1. Pupils work in pairs and make a list of popular sports in Georgia. (Go round and help as needed);

Step 2 Pupils read the paragraphs ( Task A);

Step 3. Check the answers as a whole class;

Step 4. Pupils work individually and match the countries to the paragraphs (Task B);

Step 5.  Pupils compare their answers;

Step 6. Check as a whole class. To check understanding, ask Wh questions

            e.g. What’s the national sport of the USA?

                   How many players play football? Etc.

 

 

Appendix:  

Sample activities:

Task A. Work in pairs and answer the question: Which sports are popular in Georgia? Make a list.

Read the paragraphs about popular sports in three different countries. Are they similar to your list?

1.                           

   Cricket is a popular sport in              and it’s also a national sport of Australia, India and Pakistan.

It’s a bat-and- ball game. Two teams play against each other on an oval-shaped field. There are 11 players in each team.

2.                               

Basketball is a national sport of               . This sport is also popular in many other countries such as  Spain, France, Argentina. Basketball is a team sport. There are 5 players in each team. They gain scores by throwing or “shooting” a ball through top of a basketball hoop.

3.                               

Football is the most popular sport in                  . The national football team of                has won the FIFA World Cup Championship 5 times. Football is a team sport. There are 11 players in each team. Players can’t use their hands, they can use their feet to kick the ball. Only goal keepers can use hands to catch the ball.

 

Task B.  Read the paragraphs again. Match the countries to the sports and fill in the gaps in A.

a. Brazil              b. The UK              c. The USA

  

განმავითარებელი შეფასება:

Formative  Assessment:

  • მოსწავლეებზე დაკვირვებისას  პრობლემები  შეიძლება დაკავშირებული იყოს კითხვის ხერხების გამოყენებასა და ელემენტარული კომუნიკაციის დამყარებასთან. აღნიშნული უნარების განვითარება   მოსწავლეთა დახმარებით ხანგრძლივი  ვარჯიშისა და სწავლების სათანადო სტრატეგიების გამოყენებითაა  შესაძლებელი. მასწავლებელი კი მოვალეა, ფლობდეს ინფორმაციას თითოეული მოსწავლის წარმატებისა თუ წარუმატებლობის შესახებ  მათი დროულად დახმარების მიზნით.

 

მეთოდიკური კომენტარები:

Methodological Comments:

  • უცხო და მშობლიური სოციოკულტურული გარემოს შედარება მოზარდთათვის სამყაროს შეცნობის საუკეთესო საშუალებაა;
  • უცხო კულტურის თემატიკა საინტერესო შინაარსიან კონტექსტს ქმნის ლინგვისტური უნარების გასავითარებლად. კონკრეტული დავალება ორიენტირებულია კითხვის სტრატეგიებისა (კითხვა ზოგადი და დეტალური ინფორმაციის მოსაძიებლად) და იმ ენობრივი სტრუქტურების/ლექსიკის გამოყენებაზე, რომლებიც მოცემულ თემაზე ელემენტარული კომუნიკაციის დამყარებისთვისაა მნიშვნელოვანი; 
  • დავალების საწყისი ეტაპი (Step 1, Task A) ეთმობა მოსწავლეთა მომზადებას აქტივობის ძირითადი თემისთვის, რათა ამ მიმართულებით მათ სრულად შეძლონ ყურადღების მობილიზება. ქართული სპორტის ფაქტორი მათთვის „ხარაჩოს“ ფუნქციას ასრულებს და აიოლებს მოძიებული ინფორმაციის შედარების პროცესს;
  • მოსწავლეებს შეიძლება არ ჰქონდეთ სათანადო ინფორმაცია მეორე დავალების (Task B) უშეცდომოდ შესასრულებლად, მაგრამ ისინი მიიღებენ სწორ პასუხებს შემოწმების პროცესში (მარტივი ინტერაქცია მასწავლებლის დახმარებით), რომელშიც მთელი კლასი უნდა იყოს ჩართული, რაც გაცილებით მნიშვნელოვანია მთავარი მიზნის მისაღწევად.