Creating a picture story

Objectives: 

  • Create a picture/photograph story based on a graphic organizer (e.g. story map, Appendix A);
  • Enhance students' creative short story writing skills;
  • Improve editing skills;
  • Improve reading aloud skills;
  • Enhance students' comprehension skills.

 

Materials/Resources: 

http://hrsbstaff.ednet.ns.ca/engramja/elements.html

http://www.eduplace.com/graphicorganizer/

http://www.brighthubeducation.com/high-school-english-lessons/40051-teaching-short-story-elements/

HOs for every member of the class - A Picture expressing people in different situations (e.g. on an excursion, at the bus stop, etc.), an organizer.

 

Classroom management: 

Individual, whole class

  

Procedure: 

Step 1. Sit students in pairs and give each pair a set of picture story. Ask them to put the pictures in any order they think is logical. (Put numbers on each picture to make it easy to check later). Ask them to re-tell the story according to the order they set up.

Step 2. Rearrange the pairs. Now, they have to share their story to a new partner.

Step 3. Give the right order on the board and let them rearrange the pictures.

Step 4. Introduce the plot chart/story map. Highlight the story elements (Appendix A). Give students sufficient time to work with a partner and take notes on the story features in the story map. (Name the characters; decide the setting – place, time; think about the plot of the story – the events/steps/stages, the problem, and its solution, etc). Monitor and help as needed.

Step 5. Draw the plot chart without giving the elements (Appendix B). Tell students that each step shows the paragraphs they have to write. Give them time to brainstorm and take notes in pairs.

Step 6. Elicit ideas and summarize; put the plot chart elements next to the right steps. Provide with sufficient explanation.

Step 7. Put the features you want students to focus on the board (Language focus: text organizers, descriptive/specific vocabulary etc.). Get them in pairs to work on them taking into consideration the picture story and notes they have made before. Encourage them to write paragraphs. Monitor and help as needed.

(If you feel that you have weaker students in the class – at a feedback stage elicit ideas and organize them on the board under relevant heading for everybody to use).

Step 8. Keep the plot chart on the board. Provide each pair with A3 paper and ask them to write the story and design the poster for further display. Give sufficient time limit.

Step 9. Display the stories on the walls for everybody to go round and read. Alternatively, students can peer-edit the works.

 

Appendix A

 

Plot Chart

 

Note:

A basic plot chart looks like a mountain.

  • At the base is of the mountain is exposition. Exposition includes the setting and introduction of characters.
  • The rising action is the left side of the mountain. There should be a few conflicts that the characters face.
  • The climax is the top point of the mountain. The climax is the turning point of the story.
  • The falling action is on the right side of the mountain and leads to the ending after the climax.
  • The resolution is the end where all of the conflicts are resolved. It is the right base of the mountain.

 

Appendix B

 

Steps 1-5

Key:

The five elements of a story (introduction, rising action, climax, falling action, and resolution)

Step 1 - Introduction

Step 2 - The raising action

Step 3 - The climax

Step 4 - The falling action

Step 5 - Resolution

 

განმავითარებელი შეფასება:

Formative assessment:

  • ნახატებზე დაყრდნობით მოთხრობის სტრუქტურის შექმნა და ენობრივი უნარ-ჩვევების დემონსტრირება აქტივობის ძირითადი მიზანია (narrative essay, creative writing), თუმცა მოსწავლეთა შესაძლებლობების გათვალისწინებით დასაშვებია დავალების გამარტივება (მაგალითად, სურათის აღწერა ან მოქმედ პირთა დახასიათება და/ან სხვა (descriptive writing).

 

მეთოდიკური კომენტარები:

Methodological Comments:

  • თხრობითი ტექსტის შედგენა (Narrative Essay) გულისხმობს პირადი გამოცდილების, განცდილი ისტორიის ან შეთხზული ამბის წერილობით აღწერას, რომელიც შესაძლებლობას აძლევს მოსწავლეს  შემოქმედებითად წარმოაჩინოს საკუთარი ცოდნა და უნარები, განცდები, დამოკიდებულებები და სხვა. 
  • მოთხრობის შექმნა სიტუაციურ სურათებზე/ფოტოებზე დაყრდნობით აფართოებს მოსწავლეთა წარმოსახვის ფარგლებს, ხელს უწყობს შემოქმედებითი წერის უნარების განვითარებას.
  • მოცემულ აქტივობაში, მოსამზადებელ საფეხურზე სურათების/ფოტოების ლოგიკური თანმიმდევრობით დალაგება (რეკომენდებულია ერთი ნაკრები ყველა წყვილისთვის) საკვანძო ელემენტს წარმოადგენს მოსწავლეთა შემოქმედებითი უნარების წარმოსაჩენად (Steps 1-3). მოვლენათა ქრონოლოგიური თანმიმდევრობის განსაზღვრის პროცესი ეხმარება წყვილებს იდეების ორგანიზებასა და მოსაზრებების გაზიარებაში.
  • აქტივობის ძირითადი მიზანია თხრობითი ტექსტის შედგენა. ამდენად, მნიშვნელოვანია სათანადო დრო დაეთმოს მოთხრობის ფორმატის განხილვას, რომელიც უნდა შეიცავდეს მისთვის დამახასიათებელ ყველა ელემენტს - plot, characters, setting, climax, conclusion. შესაბამისად, აქტივობის მეხუთე და მეექვსე საფეხურებზე შემოთავაზებული დავალებები მოსწავლეთა მიერ მოთხრობის სტრუქტურის სათანადოდ გააზრებას ეთმობა.
  • აქტივობაში მოცემული ცხრილების (Plot chart, story map) მეშვეობით მარტივია მოსწავლეთა  დავალებაზე ორიენტირება.  ცხრილები ეხმარება მათ ყურადღება გაამახვილონ მოთხრობის ყველა საჭირო შემადგენელ ნაწილზე - საკვანძო ელემენტებზე (მოქმედი პირების შერჩევა, მოთხრობის ადგილისა და დროის განსაზღვრა, პრობლემის შექმნა და მისი გადაჭრის გზების მოძიება და სხვა).
  • აქტივობაში სხვადასხვა სახის ცხრილის, გრაფიკის (Graphic organizer) გამოყენებას დამხმარე ფუნქცია აკისრია.  მათი საშუალებით  შესაძლებელია ინფორმაციის დანაწევრება უფრო ადვილად აღსაქმელ ნაწილებად, რაც ამარტივებს მის დეტალურ ანალიზს. მოცემულ აქტივობაში შემოთავაზებული გრაფიკები (Plot chart, story map) ზოგადი ხასიათისაა და მათი გამოყენება შესაძლებელია ფართო მასშტაბით საკითხავ, სამეტყველო, წერით აქტივობებში. 
  • მოთხრობის სტრუქტურის განხილვის პარალელურად მასწავლებელს მართებს ყურადღების გამახვილება თემის შესატყვის ლექსიკასა და ენობრივ სტრუქტურებზე (Step 7) იმგვარად, რომ ხელი შეუწყოს მოსწავლეს სრულად იყოს ორიენტირებული მოთხრობის შინაარსის შესაბამისი სტრუქტურის შექმნაზე. 
  • მნიშვნელოვანია მოსწავლეებს მიეცეთ საკმარისი დრო დავალების შესასრულებლად და მოხდეს შესრულებული სამუშაოს სათანადო განხილვა/გაანალიზება (constructive feedback).