0-1 year
Health and Physical Development
Motor Development
მსხვილი მოტორიკა
სატესტო შედეგი (EN)
ბავშვს შეუძლია სხეულის მოძრაობის კონტროლი, მიზანმიმართული, კოორდინირებული მოძრაობა და წონასწორობის შენარჩუნება
0-6 თვე
- უჭირავს თავი ვერტიკალურ პოზიციაში.
- მუცელზე წოლისას თავს და გულმკერდს ზევით სწევს, ეყრდნობა მტევნებს.
- ბრუნდება მუცლიდან ზურგზე და პირიქით.
6-12 თვე
- ზის დამოუკიდებლად.
- მუხლებზე და მტევნებზე დაყრდნობით აკეთებს მოძრაობებს სხეულის გადაადგილების გარეშე.
- ცოცავს ხელებსა და მუხლებზე.
- დგას დამოუკიდებლად.
- დადის დახმარებით ან საყრდენზე ხელმოკიდებული.
შედეგი I (EN)
ბავშვი გრძნობათა ორგანოებს (მხედველობას, სმენას, შეხებას, გემოვნებას, ყნოსვას) იყენებს საკუთარი მოძრაობის გასაკონტროლებლად
0-6თვე
- • აბრუნებს თავს სინათლისა და ხმაურის მიმართულებით.
- • აფიქსირებს მზერას ახლოს და შორს მდებარე საგნებზე.
- • ცდილობს გადაბრუნდეს და მისწვდეს საგანს.
- • სწავლობს სამყაროს პირისა და ხელების საშუალებით (პირში იდებს და `სინჯავს~ ყველა საგანს).
6-12თვე
• მანიპულირებს საგნებით, ანუ ანაცვლებს საგნებს, გადააქვს ხელიდან ხელში.
• სხვადასხვა მოძრაობით ცდილობს მისწვდეს საგანს და ჩერდება ამ საგნის შესასწავლად (მაგ.:
ცოცვის დროს, თუ შენიშნა საგანი, ჩერდება, ათვალიერებს და სინჯავს მას).
• ეძებს მის თვალწინ დამალულ საგანს (მაგ.: ბავშვი პოულობს თოჯინას, რომელიც მის თვალწინ დამალეს).
• მუსიკას ჰყვება სხეულის მოძრაობებით.
1-3 years
Health and Physical Development
Motor Development
მსხვილი მოტორიკა
შედეგი I (EN)
ბავშვს შეუძლია სხეულის მოძრაობის კონტროლი, მიზანმიმართული, კოორდინირებული მოძრაობა და წონასწორობის შენარჩუნება
1-2 წელი
• დადის დამოუკიდებლად.
• შეუძლია ტახტზე აცოცება.
• შეუძლია ბურთის გაგორება.
• ხელს ჰკრავს ღია კარს, სათამაშო ურიკას.
• იწყებს კიბეზე ასვლას დახმარებით.
• ცდილობს ადგილზე ხტომას.
• შეუძლია ჩაიცუცქოს და ადგეს.
2-3 წელი
• ინარჩუნებს წონასწორობას დახრისა და სირბილის დროს.
• სიარულის დროს თან დააქვს სათამაშო.
• აგდებს ბურთს თავს ზემოთ და ინარჩუნებს წონასწორობას.
• დადის უკუსვლით.
• დგება ცალ ფეხზე დამოუკიდებლად ერთი წამის განმავლობაში.
• შეუძლია ფეხის წვერებზე სიარული თამაშის მიზნით.
• ადის კიბეზე ფეხის მონაცვლეობით, უფროსის ან კიბის მოაჯირის დახმარებით.
ნატიფი მოტორიკა
1-2 წელი
• ცდილობს ორივე ხელით დაიკავოს დიდი ბურთი.
• საგნებს აწყობს დიდ ყუთში.
• აგებს კოშკს 3-4 კუბით.
• კოვზით იკვებება, შეიძლება დაღვაროს საკვები.
• იჭერს ფანქარს და ცდილობს დაჯღაბნოს ფურცელზე ან რაიმე სხვა ზედაპირზე.
2-3 წელი
• შეუძლია სათამაშოს ზედაპირზე ამოჭრილ ადგილებს შეუსაბამოს შესაბამისი ფორმის ნაწილები და სწორად მოარგოს (მაგ.: მრგვალ ჭრილში ათავსებს სფეროს; სამკუთხედში – სამკუთხედს და სხვ.).
• აგებს კოშკს დაახლოებით 10 კუბით.
• შეუძლია წიგნის გადაფურცვლა (სათითაო ფურცლის გადაშლა).
• იჭერს ფანქარს და ცდილობს დახატოს წრე და ჰორიზონტალური ხაზები.
• შეუძლია პლასტილინის დამუშავება (წაგრძელებული და მრგვალი ფორმის მიცემა).
• შეუძლია გამოჭრილი აპლიკაციის ნიმუშების ფლანელოგრაფის ეკრანზე განლაგება.
სენსორულ-მოტორული განვითრება
შედეგი I (EN)
ბავშვი გრძნობათა ორგანოებს (მხედველობას, სმენას, შეხებას, გემოვნებას, ყნოსვას) იყენებს საკუთარი მოძრაობისა თუ მოქმედებების გასაკონტროლებლად
1-2 წელი
• ეხება, სინჯავს და შეიცნობს სხვადასხვა ზედაპირისა და მასალის საგანს.
• მოზრდილის მიბაძვით ასრულებს სხვადასხვა მოძრაობას (მაგ.:ცეკვავს).
• სწავლობს უცნობ გარემოს (მიდის ჯერ ერთ, მერე მეორე საგანთან), ცოცავს, იხრება, ქანაობს.
• ჭამის დროს ახერხებს კოვზის პირთან მიტანას.
2-3 წელი
• შეუძლია კოორდინირებული გადაადგილება სივრცეში დაბრკოლებების
• გადალახვით (შემოუვლის მაგიდას ან რაიმე სხვა საგანს, თუ ეს საგანი მას გზაზე ეღობება).
• შეუძლია ცხოველების იმიტირება ხმითა და მოძრაობით.
• ისვრის ბურთს თავს ზევით და ცდილობს არ მოხვდეს თავში.
• აწყობს 2-3-ნაწილიან თავსატეხს (ფაზელს).
• შესაბამისად რეაგირებს დაძახებაზე.
3-5 years
Health and Physical Development
Motor Development
მსხვილი მოტორიკა
შედეგი I (EN)
ბავშვს შეუძლია სხეულის მოძრაობის კონტროლი, მიზანმიმართული, კოორდინირებული მოძრაობა და წონასწორობის შენარჩუნება
ფეხს ურტყამს ბურთს.
• ისვრის და იჭერს დიდი ზომის ბურთს.
• ძვრება საგნების ქვეშ და სათამაშო გვირაბში.
• ადის კიბეებზე დამოუკიდებლად, ფეხის მონაცვლეობით.
• ხტუნაობს და დგას ცალ ფეხზე 5 წამს, ახტება პატარა საგანს.
• ხტუნაობისას ანაცვლებს ფეხს (ხან ერთ ფეხზე ხტება, ხან _ მეორეზე).
• ატარებს 3-თვლიან ველოსიპედს.
ნატიფი მოტორიკა
ჭამის დროს თავისუფლად იყენებს კოვზსა და ჩანგალს.
• აწყობს მარტივ სურათს ან 8-10 ნაწილისაგან შემდგარ ფაზელსა და მოზაიკას.
• ნიმუშის მიხედვით შეუძლია კუბურებით აშენება.
• ხატავს ფანქრით, ძერწავს, იხატავს გეომეტრიულ ფიგურებს (3 წლის ასკში _ წრეს, 4 წლისა _
ოთხკუთხედს).
• იკრავს დიდ ღილს და ელვას.
• ასხამს წყალს ჭიქაში დოქიდან ისე, რომ არ დაღვაროს.
სენსორულ-მოტორული განვითრება
შედეგი I (EN)
ბავშვი გრძნობათა ორგანოებს (მხედველობას, სმენას, შეხებას, გემოვნებას, ყნოსვას) იყენებს საკუთარი მოძრაობის გასაკონტროლებლად
შესაბამისად რეაგირებს ხმოვან სიგნალებზე (ზარის დარეკვაზე მირბის კარებისკენ).
• თამაშობს წყლითა და ქვიშით.
• უსმენს მუსიკას და ცდილობს იმოძრაოს მის რიტმში.
• შეუძლია ითამაშოს ხელზე ჩამოსაცმელი თოჯინებით.
5-6 years
Health and Physical Development
Motor Development
მსხვილი მოტორიკა
შედეგი I (EN)
ბავშვს შეუძლია სხეულის მოძრაობის კონტროლი, მიზანმიმართული, კოორდინირებული მოძრაობა და წონასწორობის შენარჩუნება
• სწორ ხაზზე (შეიძლება იყოს ფიცარი ან დახაზული ხაზი) მოძრაობისას ინარჩუნებს წონასწორობას.
• დიდი ზომის ბურთს ურტყამს ფეხს და აძლევს სასურველ მიმართულებას.
• ინარჩუნებს წონასწორობას ბრუნვის, ტრიალის დროს.
• შეუძლია ცალ ფეხზე დგომა 30 წამის განმავლობაში და მეტხანს.
• შეუძლია ჩამოხტეს დაბალი სიმაღლიდან.
• კიბეზე ასვლა-ჩამოსვლის დროს უჭირავს სათამაშო ერთ ან ორივე ხელში.
ნატიფი მოტორიკა
• პლასტილინისა და თიხისაგან აკეთებს მარტივ ფიგურებს (მაგ.: ადამიანს, ყვავილსა და ქოთანს და სხვ).
• აგებს მცირე ზომის მძივს ძაფზე.
• შეუძლია სპეციალური მაკრატლით ქაღალდისაგან მარტივი ფიგურების გამოჭრა, აპლიკაციის გაკეთება.
• იხატავს გეომეტრიულ ფიგურას (მაგ.: სამკუთხედს, კვადრატს).
• ქაღალდისაგან აკეთებს მარტივ საგნებს (მაგ.: თვითმფრინავს).
• შეუძლია საკუთარი სახელის დაწერა და რამდენიმე ასოს და ციფრის გადმოწერა (5 ასოსი და ციფრისა).
• დახმარებით იკრავს ფეხსაცმლის თასმას.
სენსორულ-მოტორული განვითრება
შედეგი I (EN)
ბავშვი გრძნობათა ორგანოებს (მხედველობას, სმენას, შეხებას, გემოვნებას, ყნოსვას) იყენებს საკუთარი მოძრაობის გასაკონტროლებლად
• იჭერს დიდი ზომის ბურთს, რომელიც ესროლეს 3 მეტრის მანძილიდან.
• მოსწონს აქტიური თამაშები, რომელთაც აქვთ თავიანთი წესები (მაგ.: დახუჭობანა, დაჭერობანა და ა.შ.).
• მოაქვს წყალი ჭიქით ისე, რომ არ დაეღვაროს.
• თამაშის დროს მუსიკალურ და ხმოვან ნიშნებზე ადეკვატურად, შესაბამისად რეაგირებს _ ჩერდება ან აგრძელებს მოძრაობას.